Ministerul Sănătății și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor: Colaborare sub Cadrul Legal
Ministerul Sănătății a declarat luni că recunoaște preocuparea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) în legătură cu furnizarea serviciilor în spitale, subliniind totodată că acțiunile de control trebuie să se desfășoare în conformitate cu legislația în vigoare. Ministerul este împuternicit prin Legea 95/2006, prin intermediul Inspecției Sanitare de Stat, să efectueze controale oficiale în domeniul sănătății publice.
Potrivit Ordonanței de Urgență nr. 97/2001, Ministerul Sănătății, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, împreună cu ANPC, pot realiza controale în sectorul alimentar doar în baza unui cadru legal comun, stabilit prin ordine între instituțiile implicate.
Ministerul Sănătății își exprimă disponibilitatea de a colabora, însă continuarea acestor acțiuni este condiționată de stabilirea unui cadru legal care să permită ANPC să participe la controale comune în unitățile sanitare, dar exclusiv în domeniul alimentelor. Se pune accent pe respectarea legislației existente, pentru a evita potențiale abuzuri în cadrul acțiunilor ANPC. Ministerul Sănătății își reafirmă angajamentul de a asigura hrana adecvată pentru pacienți, având în vedere că a dublat în 2023 bugetul alocat în acest scop.
Controalele ANPC în Spitale
Recent, ANPC a inițiat un control operativ în două spitale din București, vizând respectarea legislației în domeniul protecției consumatorilor de servicii medicale. Acest control s-a soldat cu amenzi în valoare totală de 31.000 lei, fiind vizate Spitalul Universitar de Urgență Elias și Spitalul Universitar de Urgență București.
Punctul de Vedere al ANPC
Reacționând la comunicatul Ministerului Sănătății, ANPC a subliniat că, conform Ordonanței Guvernului nr. 21/1992, statul are datoria de a proteja cetățenii în calitate de consumatori. Aceasta include asigurarea accesului la produse și servicii, informarea adecvată despre acestea și protecția drepturilor consumatorilor împotriva practicilor incorecte. De asemenea, oricare unitate spitalicească este supusă acestei reglementări.
ANPC își va continua activitatea de control al serviciilor de alimentație publică și al depozitării alimentelor destinate consumului, având în vedere că aceste servicii sunt orientate către consumatori, conform definiției din Ordonanța Guvernului nr. 21/1992. Conform H.G. nr. 700/2012, ANPC are responsabilitatea de a verifica respectarea reglementărilor legale în domeniul protecției consumatorilor, efectuează controale pe piață, acoperind toate aspectele relevante, inclusiv la furnizori și prestatori de servicii.
Controale la Spitalul Municipal Adjud
În data de 24.02.2025, comisarii din cadrul CJPC Vrancea au efectuat un control la Spitalul Municipal Adjud, întâmpinând dificultăți în finalizarea verificărilor din blocul alimentar al unității. La începutul inspecției, comisarii s-au legitimat și au solicitat prezența managerului spitalului, care nu era disponibil. De asemenea, registrul unic de control nu a fost prezentat.
Controlul s-a desfășurat în prezența conducătorului blocului alimentar și a altor două persoane. După aproximativ 10-15 minute, managerul spitalului a sosit și a interzis continuarea controlului, susținând că a primit un ordin de sus că inspecția este ilegală, solicitând echipei să părăsească unitatea. În urma unor discuții, inclusiv telefonice cu comisarul șef adjunct, în care s-a argumentat legalitatea controlului, managerul a continuat cu agresiuni verbale și a apelat la 112 pentru a solicita intervenția poliției, afirmând că controlul ar fi ilegal și că documentele necesare nu au fost prezentate, ceea ce era fals.
Mai mult, ușile de acces ale spitalului au fost blocate pentru a împiedica echipa de control să părăsească incinta, până la sosirea poliției. Ușile au fost deschise ulterior de un angajat al spitalului, când unui membru al echipei de control i s-a făcut rău din cauza unor antecedente cardiace. Ulterior, echipa de control s-a îndreptat către unitatea de poliție pentru a depune declarații referitoare la incident.
Abaterile constatate
În timpul celor 10-15 minute de control, au fost identificate mai multe abateri, inclusiv:
- Materii prime – produse din carne de pasăre cu termen de valabilitate expirat (05.02.2025 și 21.02.2025).
- Carne de porc neetichetată.
- Probe alimentare neetichetate.
- Condiții de depozitare necorespunzătoare.
Concluzie
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor continuă să desfășoare controale riguroase pentru a proteja drepturile consumatorilor, fără a face distincție între operatorii economici, asigurându-se că toate serviciile și produsele oferite respectă normele legale în vigoare.