Obiceiuri pentru sănătate și prosperitate la Întâmpinarea Domnului, marcând tranziția dintre sezonul rece și cel cald.

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Sărbătoarea Întâmpinării Domnului

În ziua praznicului Întâmpinării Domnului, creștinii ortodocși sărbătoresc un ritual important legat de Maica Domnului, când pruncul Iisus a împlinit 40 de zile de la naștere. Această sărbătoare, cunoscută și ca Aducerea pruncilor spre închinare, este o tradiție ce continuă să fie respectată de mame în Biserica Ortodoxă. În această zi, preotul oficiază molifta de curățire a mamelor și închină pruncii la icoane. Astfel, mamele aduc copiii lor la biserică, conform exemplului Maicii Domnului, oferindu-i lui Dumnezeu ca ofrandă și închinându-i la altar.

Stretenia sau Ziua Ursului

Sărbătoarea Întâmpinării Domnului este cunoscută în tradiția populară și sub denumirea de Stretenia sau Ziua Ursului. Această zi marchează o perioadă de tranziție între iarnă și primăvară. Conform tradiției, comportamentul ursului este un indicator al vremii: dacă este soare, ursul iese din bârlog, în timp ce, dacă își vede umbra, se sperie și se întoarce, prezicând o iarnă prelungită cu șase săptămâni. În schimb, dacă cerul este înnorat și ursul nu-și vede umbra, el iese din bârlog, semnificând că primăvara se apropie. De asemenea, vremea bună în ziua praznicului preconizează o primăvară favorabilă, similară cu cea din ziua Sfântului Gheorghe.

În diverse comunități rurale, copiii sunt unși cu grăsime de urs, obținută de la vânători, un obicei vechi menit să le asigure sănătate și putere. De asemenea, un ritual este îndeplinit pentru copiii bolnavi, aceștia fiind afumați cu păr de urs, pentru a alunga influențele negative.

Copiii plăpânzi și tradițiile asociate

În tradiția populară, ursul simbolizează forța și curajul, motiv pentru care copiii plăpânzi primesc numele de Ursu. Ritualurile includ afumarea copiilor bolnavi pentru a-i proteja de rău. Mamele care au copii bolnavi sunt încurajate să ofere îmbrăcăminte celor săraci, un gest care se crede că aduce bucurie și sănătate în familie.

Ritualurile de primăvară

Un alt obicei respectat în mediul rural, cunoscut sub denumirea de „târcovitul viilor“, sugerează că iarna se pregătește de plecare. Sătenii merg la vie pentru a realiza un ritual menit să asigure rodul viței-de-vie. Aceștia poartă cu ei ofrande simbolice, precum vin, funingine din sobă amestecată cu seu și o bucată de tobă de porc, pe care le oferă pentru a atrage prosperitatea. Ritualul implică ocolirea viei de trei ori, tăierea unor crenguțe de viță, ungerea acestora cu untură și picurarea de vin, urmate de o rugăciune pentru o recoltă bogată.

Tradiții și Semnificații ale Sărbătorii Întâmpinării Domnului

Coardele de vie sunt binecuvântate cu semnul crucii, iar unele dintre ele sunt aduse în gospodării și plantate, devenind astfel un simbol al „Norocului cel mare al Viței“. La întoarcerea de la ogor, proprietarii viței organizează un ospăț de amploare în casa unui gospodar, unde cântă și se bucură, având speranța ca viitoarea recoltă de struguri să fie bogată.

Momentul Biblic al Întâmpinării Domnului

Întâmpinarea Domnului face parte din sărbătorile împărătești ale Bisericii și rememorează un moment important din Biblie. La 40 de zile după nașterea Pruncului Iisus, Sfânta Fecioară Maria se prezintă la Templul din Ierusalim, conform tradițiilor Vechiului Testament, pentru a-L închina Domnului. Aici, Pruncul Iisus este întâmpinat de Sfântul și Dreptul Simeon, care, având o vârstă înaintată, a primit vestea de la Duhul Sfânt că nu va muri înainte de a-L vedea pe Hristos. De asemenea, la Templu se află și Sfânta Prorociță Ana, o femeie de 84 de ani, văduvă, care consacra mult timp postului și rugăciunii.

Atestarea Documentară a Sărbătorii

Pirma mențiune documentară a sărbătorii Întâmpinării Domnului se regăsește în notele de călătorie ale pelerinei Egeria, care consemnează că această sărbătoare era celebrată la Ierusalim în perioada 382-384, la 40 de zile de la Nașterea Domnului.

Cinstirea Sfântului Simeon și a Sfintei Ana

În ziua de 3 februarie, Biserica Ortodoxă îi omagiază pe Sfântul și Dreptul Simeon, primitorul de Dumnezeu, și pe Sfânta Prorociță Ana, cele două figuri care, alături de Fecioara Maria și Dreptul Iosif, au participat la momentul Întâmpinării Domnului.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *