Conferință de presă organizată de USR Constanța
Vicepreședintele Consiliului Județean Constanța din partea USR, Petre Enciu, împreună cu consilierul județean Semiran Abdurefi, au organizat o conferință de presă pentru a discuta subiecte de interes public local. Evenimentul va avea loc vineri, 9 august, începând cu ora 11.00, la sediul USR Constanța, situat pe bulevardul Mamaia, nr. 13, etaj 2.
Deschiderea conferinței
Petre Enciu a început prin a mulțumi participanților pentru prezență și a subliniat importanța transmiterii ideilor discutate. El a adus în discuție inițiativa cetățenească Pădurea Comorova și a continuat cu detalii despre proiectele în desfășurare în cadrul Consiliului Județean Constanța, inclusiv spitalul de pediatrie, trenul metropolitan, cetatea Careium și calea de acces pietonală 2 Mai – Vama Veche. De asemenea, a menționat și problemele legate de disciplina în construcții, în special referitoare la șantierul de îndiguire de la Costinești.
Inițiativa Pădurea Comorova
Semiran Abdurefi a preluat cuvântul pentru a oferi detalii despre inițiativa cetățenească referitoare la Pădurea Comorova. Ea a explicat că la nivelul municipiului Mangalia a fost lansată o campanie care a strâns peste 2000 de semnături, iar semnăturile au fost depuse la primărie. Cu toate acestea, Abdurefi a menționat că nu a primit răspuns din partea autorităților locale.
„După luni de insistențe, am fost informați că inițiativa nu are obiect deoarece pădurea este considerată salvată și securizată. Am fost nevoiți să acționăm în instanță împotriva Consiliului Local Mangalia pentru a obliga autoritățile să dezbată proiectul. După o perioadă îndelungată, Tribunalul a decis că terenul este deja în domeniul public al municipiului, iar inițiativa noastră nu mai are obiect. Ne vom adresa instanței în continuare”, a declarat Abdurefi.
Proiectul spitalului de pediatrie
Petre Enciu a continuat cu informații despre spitalul de pediatrie, un proiect discutat de doi ani. El a anunțat că, pe 5 august, supervizorul a emis ordinul de începere a execuției, permițând astfel firmei să demareze lucrările. „Progresul este excelent, suntem cu mult înaintea altor proiecte similare din țară care au primit finanțare. Facem apel către ministrul sănătății să reevalueze lista proiectelor și să ia în considerare situația noastră”, a adăugat Enciu.
Proiectul trenului metropolitan
Semiran Abdurefi a discutat și despre proiectul trenului metropolitan, subliniind angajamentul de a-l realiza. „După deschiderea liniei de finanțare, am propus acest proiect președintelui CJ, care l-a agreat. Am început discuțiile cu CFR Infrastructură și alte instituții pentru a obține avizele necesare. Acum ne aflăm în etapa finalizării caietului de sarcini”, a concluzionat Abdurefi.
Proiect de oportunitate pentru tren metropolitan
Documentația pentru un proiect de oportunitate a fost finalizată, iar suma necesară a fost alocată. O firmă a început deja execuția acestui proiect, iar în termen de șase luni se va finaliza studiul de oportunitate. Proiectantul a demarat demersurile necesare, iar săptămâna aceasta a solicitat toate studiile de trafic realizate de primăriile din județ. Aceste informații sunt esențiale, având în vedere că se urmărește implementarea unui tren metropolitan sustenabil. Se subliniază dorința de a evita un sistem de transport feroviar subvenționat de stat, fiind necesară o evaluare clară a volumului de pasageri pentru a determina viabilitatea acestui tip de transport ca alternativă la metodele convenționale.
Proiectantul va trebui să răspundă la două întrebări fundamentale: care este nivelul de sustenabilitate și ce investiții sunt necesare pentru a oferi pasagerilor acest tren metropolitan. De asemenea, se va evalua costul necesar pentru o investiție minimă, dar și pentru un sistem complet care să conecteze diverse zone din municipiu cu județul. Este important să se realizeze un studiu de oportunitate care să includă o analiză de cost-beneficiu și soluții pentru surse de finanțare.
Se discută despre rutele posibile ale trenului, care ar putea lega Constanța de Mihail Kogălniceanu, precum și o a doua rută, Constanța – Vama Veche, cu plecare din Năvodari. De asemenea, se are în vedere o navetă spre vest, în zona Cernavodă.
Inițiativa USR Constanța pentru accesul 2 Mai – Vama Veche
Un alt subiect abordat este inițiativa USR Constanța referitoare la calea de acces 2 Mai – Vama Veche. Enciu a subliniat că colega sa a fost cea care a promovat acest proiect. Abdurefi a intervenit, menționând că, după un accident, a contactat primarul din Limanu pentru a oferi sprijin în realizarea unui trotuar. Deși din presă a aflat că există un proiect de execuție, acesta nu beneficiază de finanțare. În acest an, s-a revenit cu propunerea, având în vedere că Consiliul Județean (CJ) dispune de fonduri. Abdurefi a început discuțiile cu Dia Ionel de la PSD pentru a găsi surse de finanțare, iar la sfârșitul lunii speră să supună proiectul la vot în cadrul CJ.
Petre Enciu a menționat că există un temei legal care permite oricărui CJ din țară să colaboreze cu primăriile pentru a finanța proiecte. Având în vedere că proiectul are deja Autorizația de construire, s-a decis utilizarea fondurilor pentru aceasta. Culoarul pietonal este considerat foarte important, iar propunerea a fost inclusă pe ordinea de zi din luna iulie, dar ședința a fost amânată din lipsă de cvorum. Se intenționează reluarea discuțiilor în luna august, cu speranța că colegii vor aproba alocarea a 1,5 milioane lei pentru demararea lucrărilor.
Traseul de cicloturism și finanțarea prin PNRR
Un alt subiect important este traseul de cicloturism, care va fi finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Consiliul Județean Constanța are posibilitatea de a atrage 40 de milioane de euro pentru construirea de piste de biciclete destinate turiștilor. Traseul va începe în județul Constanța, la Ostrov, și va urma malul drept al Dunării, ajungând până la Garliciu sau Hârșova, traversând Cheile Dobrogei, Mihai Viteazu și Murfatlar. Aceasta este viziunea propusă pentru dezvoltarea turismului ciclist în zonă.
Proiecte de Restaurare și Probleme de Mediu în Județ
Petre Enciu a declarat recent că județul se confruntă cu o lipsă semnificativă de proprietăți din domeniul public, având în vedere numărul mare de exproprieri. Unul dintre proiectele importante în derulare este extinderea de la Delfinariu, pentru care contractul a fost deja atribuit. După mai multe încercări, constructorul a fost selectat, iar Enciu a efectuat o vizită pe șantier, unde a discutat cu șeful de șantier pentru a se asigura că lucrările decurg fără probleme. În aproximativ două săptămâni, se estimează că se vor demara primele săpături și lucrările necesare pentru extragerea apei subterane.
În ceea ce privește Cetatea Carsium, aceasta se află de un an într-un proces complex de restaurare, cu trei obiective majore planificate. Compania responsabilă de lucrări va finaliza curând două dintre acestea, rămânând unul singur de finalizat. Conform declarațiilor lui Enciu, ultima etapă a proiectului nu va dura mai mult de o lună, iar progresul investitției este considerat excelent. Există optimism că proiectul va fi finalizat la începutul lunii octombrie.
Probleme în Comună din Cauza Lucrărilor de Ninisipare
Enciu a abordat și problemele semnalate de cetățenii din Costinești și Tuzla legate de lucrările de innisipare. Aceștia s-au plâns de intrarea camioanelor cu pietriș și piatră pe drumuri cu restricții de tonaj, care afectează comunitatea prin crearea de praf și noxe. Zgomotul și poluarea au dus la pierderea turiștilor din zonă, motiv pentru care au fost făcute sesizări către Garda de Mediu și APM.
Garda de Mediu a sancționat firma responsabilă, impunându-i să umidifice constant zona de lucru. Cu toate acestea, Enciu a menționat că problemele de praf și noxe persistă. El a subliniat că în cadrul Consiliului Județean există un departament de disciplină în construcții care va monitoriza evoluția lucrărilor.
Enciu a confirmat că s-au purtat discuții cu reprezentanții firmei, solicitând ca șeful șantierului să prezinte documentele necesare la CJ. Constructorul riscă o amendă de până la 100.000 lei și va fi supus unui control strict. Dacă firma nu se conformează, se pot lua măsuri precum suspendarea sau anularea autorizației de construire. Enciu a subliniat că este esențial ca firma să respecte comunitatea locală și să nu ignore problemele ridicate de cetățeni.