Serviciile medicale în Uniunea Europeană
În cadrul Uniunii Europene, serviciile medicale oferite pe baza cardului european de sănătate sunt reglementate de legislația specifică fiecărui stat membru. Aceste servicii sunt limitate la ceea ce este strict necesar din punct de vedere medical pe perioada șederii temporare a titularului cardului.
Cardul european de asigurări de sănătate
Cardul european de asigurări de sănătate (CEASS) permite beneficiarilor asigurați să acceseze servicii medicale necesare pe durata șederii temporare în statele membre ale UE, în Spațiul Economic European, în Confederația Elvețiană sau în Regatul Unit. Această ședere poate avea diverse scopuri, cum ar fi turismul, activități profesionale, vizite familiale sau studii, și nu poate depăși o perioadă de 6 luni.
Serviciile medicale acoperite
În general, cardul european de sănătate acoperă următoarele tipuri de servicii medicale:
- Accesul la medicii de familie, specialiști sau medici dentiști care colaborează cu casa de asigurări de sănătate din statul respectiv;
- Spitalizare urgentă pentru situații de urgență, boli infecțioase sau naștere;
- Spitalizare în cazul urgențelor sau pentru tratamente de chimioterapie;
- Consultații de urgență la domiciliu și transport sanitar;
- Dializă și terapie cu oxigen.
Este important de menționat că nu sunt acoperite serviciile medicale pentru tratamentele planificate în cazul unor afecțiuni preexistente, precum și operațiunile de salvare și repatriere.
De asemenea, cardul oferă acces doar la serviciile furnizate de entitățile incluse în sistemul de asigurări sociale de sănătate din țara respectivă, iar în unele cazuri este posibil ca anumite servicii să necesite co-plata.
Procedura de obținere a cardului european de sănătate
După depunerea cererii și a documentelor necesare pentru obținerea cardului european de sănătate, Casa de Asigurări de Sănătate competentă va elibera cardul dacă toate condițiile sunt îndeplinite.
În mod normal, cardul este emis în termen de 7 zile lucrătoare de la depunerea cererii și este trimis prin Poșta Română la adresa specificată de solicitant.
În situații excepționale, cum ar fi urgențele care necesită o emitere mai rapidă, Casa de Asigurări de Sănătate poate oferi un certificat provizoriu de înlocuire a cardului european de sănătate.
Valabilitatea cardului european de sănătate
Cardul european de sănătate emis legal este valabil timp de 24 de luni de la data eliberării. Dacă beneficiarul dorește să continue să utilizeze serviciile oferite prin intermediul acestui card, prelungirea valabilității se poate face cu maxim o lună înainte de expirare.
Acte necesare pentru obținerea cardului european de sănătate
Toți cetățenii care sunt asigurați în sistemul de asigurări sociale de sănătate au dreptul să beneficieze de cardul european de sănătate, cu condiția să facă dovada plății la zi a contribuțiilor legale.
În vederea obținerii acestui card, persoanele asigurate trebuie să depună la Casa de Asigurări de Sănătate la care sunt înregistrate următoarele documente:
- cererea de eliberare a cardului european de sănătate;
- copia actului de identitate;
- documentele care atestă calitatea de asigurat, în funcție de categoria din care face parte solicitantul.
După ce solicitantul depune cererea, împreună cu documentele necesare, Casa Județeană de Asigurări de Sănătate va verifica dacă acesta deține calitatea de asigurat. Dacă condițiile sunt îndeplinite, cardul european de sănătate va fi eliberat.
Acest card se emite gratuit, costurile fiind acoperite din bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate.
Precizări legale
Conform Legii 190 din 2018, articolul 7, activitatea jurnalistică este exceptată de la anumite prevederi ale Regulamentului GDPR, cu condiția menținerii unui echilibru între libertatea de exprimare și protecția datelor personale.
Informațiile prezentate sunt de interes public și provin din surse deschise.