Preafericitul Părinte Patriarh Daniel: „În cei 100 de ani de activitate, Patriarhia Română a fost o lumină călăuzitoare spre Hristos”

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Centenarul Patriarhiei Române: Un Moment de Recunoștință și Reflecție

Cu ocazia împlinirii a o sută de ani de la înființarea Patriarhiei Române, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a subliniat importanța acestui moment ca o perioadă de recunoștință și aprofundare a istoriei Bisericii. În cadrul unui discurs susținut marți la Catedrala Patriarhală, acesta a afirmat că Patriarhia Română a fost, de-a lungul celor 100 de ani de existență, o lumină călăuzitoare către Hristos, Mirele Bisericii, și un factor de unitate și stabilitate în vremuri dificile.

Părintele Patriarh a evidențiat și importanța noilor sfinți proclamați cu ocazia Centenarului, considerându-i „rodul cel mai de preț” al Bisericii în această perioadă. Înaltpreasfințiile și Preasfințiile Voastre, preacuvioși și preacucernici părinți, și stimați membri ai Adunării Naționale Bisericești, sunt așteptați să participe la această aniversare semnificativă.

Un An Dedicat Centenarului și Duhovnicului Român

Anul 2025 a fost declarat de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române drept „Anul omagial al Centenarului Patriarhiei Române” și „Anul comemorativ al duhovnicilor și mărturisitorilor ortodocși români din secolul al XX-lea”. Această decizie marchează o celebrare solemnă a bogatei activități desfășurate de Biserica Ortodoxă Română în sprijinul poporului român și al Sfintei Ortodoxii.

Reflecție asupra Rolului Bisericii în Istoria României

Centenarul constituie nu doar o rememorare a trecutului, ci și un prilej de recunoștință față de înaintași și de reflecție asupra rolului Bisericii în viața poporului român. Patriarhia Română, înființată pe 4 februarie 1925, a fost creată în contextul istoric favorabil al Marii Uniri din 1918, care a unit toate provinciile istorice românești într-un singur stat.

Acest act de unitate națională a generat necesitatea reorganizării Bisericii Ortodoxe Române, pentru a reflecta noua realitate politică și teritorială. Ridicarea la rang de Patriarhie a Ortodoxiei românești a reprezentat o necesitate administrativă și o expresie a unității spirituale dintre cler și credincioșii din toate provinciile României Mari.

Unificarea Liturgică și Organizarea Sinodală

După recunoașterea oficială a Autocefaliei Bisericii Ortodoxe Române în 1885, unirea Basarabiei, Bucovinei și Transilvaniei cu Regatul României în 1918 a impus uniformizarea liturgică și organizarea sinodală unitară a Bisericii, sub conducerea Sfântului Sinod din București. Această activitate unificatoare a culminat cu alegerea Episcopului Miron Cristea din Caransebeș ca mitropolit primat al Bisericii Ortodoxe Autocefale Române, investitura având loc în ziua imediat următoare alegerii.

Noua organizare canonică a Bisericii Ortodoxe Române, caracterizată printr-o creștere semnificativă a numărului de eparhii, clerici și credincioși, a făcut ca aceasta să devină a doua ca mărime dintre Bisericile Ortodoxe surori, reflectând astfel puterea și unitatea comunității ortodoxe românești.

Întemeierea Patriarhiei Române

Ridicarea Bisericii Ortodoxe Române la demnitatea de Patriarhie a fost realizată de ierarhii Sfântului Sinod în data de 4 februarie 1925, printr-o hotărâre unanimă. În această ședință, Episcopul Vartolomeu Stănescu al Râmnicului-Noului Severin a prezentat „Actul de Înființare a Patriarhatului românesc”, iar decizia a fost înaintată guvernului pentru ratificare. După ce proiectul de lege a fost aprobat de Senat și Adunarea Deputaților pe 12 și 17 februarie 1925, regele Ferdinand I a promulgat legea pe 23 februarie, aceasta fiind publicată ulterior în Monitorul Oficial pe 25 februarie 1925.

Recunoașterea internațională a Patriarhiei

Conform regulilor canonice, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a trimis pe 12 martie 1925 o scrisoare irenică către Patriarhia Ecumenică și celelalte Biserici Ortodoxe Autocefale, anunțând ridicarea Bisericii Ortodoxe Române la rang de Patriarhie. În această comunicare au fost prezentate argumentele istorice și canonice care au stat la baza deciziei. Patriarhia Ecumenică și celelalte Biserici Ortodoxe Autocefale au recunoscut hotărârea Bisericii și a Statului român, iar Mitropolitul Primat Miron Cristea a fost întronizat ca Patriarh al României pe 1 noiembrie 1925, în Catedrala din București, într-o atmosferă de mare bucurie duhovnicească.

Un secol de Patriarhie Română

Această ridicare la rang de Patriarhie a fost o culminare a dezvoltării continue a Bisericii Ortodoxe Române, care își are rădăcinile în propovăduirea Evangheliei de către Sfinții Apostoli Andrei și Filip. De asemenea, a fost întărită de sacrificiile martirilor și sprijinită de rugăciunile monahilor, slujirea ierarhilor, preoților și diaconilor, precum și de credința neclintită a poporului român. De-a lungul celor două milenii de existență, Biserica Ortodoxă Română a fost binecuvântată cu sfinți care au fost rugători și mărturisitori ai lui Hristos.

Canonizarea sfinților români

În acest context, cu ocazia aniversării centenarului Patriarhiei Române (1925-2025), este important să ne aducem aminte și să cinstim marii păstori de suflete, preoți și duhovnici care au strălucit în această perioadă de 100 de ani. Astfel, Sfântul Sinod a proclamat solemn canonizarea a 16 sfinți români care au mărturisit credința în Hristos în timpul regimului comunist din România. Acești sfinți sunt rodul cel mai de preț al Bisericii în ultimul secol, evidențiind lucrarea harului Duhului Sfânt în Biserica Ortodoxă Română.

Virtuțile sfinților canonizați

Acești slujitori au fost canonizați datorită semnelor de sfințenie observate în viața lor, precum ortodoxia credinței, viața de pocăință și rugăciune, iubirea față de aproapele, mărturisirea jertfelnică a credinței și, în unele cazuri, chiar minuni săvârșite. Biserica îi cinstește cu deosebit respect pentru exemplul și devotamentul lor.

Canonizarea Sfinților Mărturisitori

În fața suferințelor extreme, acești sfinți au demonstrat o credință neclintită, mărturisind adevărul lui Hristos chiar și în condiții de tortură și moarte. Exemplaritatea trăirii lor creștine este o dovadă a sfințeniei care transcende orice context politic, subliniind că adevărata mărturisire creștină nu susține ideologii trecătoare, ci valorile veșnice ale credinței și iubirii față de Dumnezeu.

Lista Sfinților Canonizați

Printre sfinții care îmbogățesc calendarul Bisericii noastre se află mucenicii care și-au dat viața pentru credință, fiind răsplătiți cu cununi mucenicești. Îi amintim pe:

  • Sfântul Preot Mucenic Constantin Sârbu, care a suferit moarte martirică pentru că a refuzat să trădeze Taina Sfintei Spovedanii;
  • Sfântul Preot Mucenic Liviu Galaction de la Cluj, arestat pentru activitatea sa catehetică, a murit în temnița de la Aiud;
  • Sfântul Cuvios Mucenic Gherasim de la Tismana, nevoitor isihast, a murit în penitenciarul de la Târgu-Ocna;
  • Sfântul Cuvios Mucenic Visarion de la Lainici, care a murit mărturisind pe Hristos în urma unor bătăi cumplite;
  • Sfântul Preot Mucenic Ilarion Felea, care a trecut la cele veșnice după suferințe grele în temnița de la Aiud;
  • Sfântul Preot Mucenic Alexandru din Basarabia, deportat la 80 de ani, a suferit umilințe severe înainte de a-și încredința sufletul lui Dumnezeu.

Mărturisitorii din Temnițele Comuniste

Un alt grup de sfinți celebrați astăzi este format din preoții mărturisitori care și-au sfințit viața în închisorile comuniste, răbdând cu dragoste și smerenie, și iertându-i pe cei care le-au pricinuit suferințe. Dintre aceștia, se remarcă:

  • Sfântul Cuvios Mărturisitor Sofian de la Antim, care a fost activ în penitenciarele din București și a devenit un duhovnic iubit;
  • Sfântul Preot Mărturisitor Dumitru Stăniloae, renumit teolog ortodox, care a suferit în temnițele de la Jilava și Aiud;
  • Sfântul Cuvios Mărturisitor Arsenie de la Prislop, care a fost supus la patru detenții, păstrându-și viața monahală în secret;
  • Sfântul Preot Mărturisitor Ilie Lăcătușu, care a suferit în mai multe închisori și a fost cunoscut pentru rugăciunea sa intensă;
  • Sfântul Cuvios Mărturisitor Iraclie din Basarabia, un misionar dedicat, care a mărturisit credința în Hristos timp de opt ani în lagărele de muncă.

Aceste personalități sunt exemple de credință și dârzenie, inspirând generațiile prezente și viitoare prin sacrificiul și devotamentul lor față de credința ortodoxă.

Centenarul Patriarhiei Române: O Sărbătoare a Credinței și Recunoștinței

În această zi, între sfinții celebrați, se numără o a treia ceată, cea a cuvioșilor, recunoscuți de credincioși ca duhovnici și îndrumători ai sufletelor pe calea mântuirii. Acești mari nevoitori isihaști includ personalități precum Sfântul Cuvios Paisie de la Sihăstria, care a dus o viață de aspră nevoință, caracterizată prin smerenie și dragoste față de cei care îl vizitau, devenind cunoscut după adormire ca făcător de minuni.

De asemenea, Sfântul Cuvios Cleopa de la Sihăstria, un duhovnic iubit al secolului trecut, se remarcă prin predica sa și prin îndrumarea neobosită a clerului și credincioșilor, având darul facerii de minuni. Sfântul Cuvios Dometie cel Milostiv de la Râmeț, un duhovnic smerit, s-a distins prin milostenie, oferindu-și ajutorul tuturor celor în nevoie, fiind numit de popor „apostolul moților” după moartea sa.

În continuare, Sfântul Cuvios Serafim cel Răbdător de la Sâmbăta de Sus a fost un călăuzitor al sufletelor către Dumnezeu, mai ales în perioada comunistă, primind darul înainte-vederii și al facerii de minuni. De asemenea, Sfântul Cuvios Calistrat de la Timișeni și Vasiova, un misionar dedicat, a menținut cu strictețe viața călugărească, câștigând prin smerenie și nevoințe darul vindecării și al izgonirii duhurilor necurate.

O Moștenire Spirituală Profundă

Centenarul Patriarhiei Române reprezintă un moment de bucurie și recunoștință pentru întreaga Ortodoxie românească. Privind înapoi, observăm nu doar o istorie bogată, ci și o moștenire spirituală profundă, lăsată de înaintașii noștri – patriarhi, ierarhi, preoți, monahi și credincioși mireni. Aceștia au apărat și au transmis credința ortodoxă de-a lungul timpului, demonstrând o statornicie remarcabilă în fața încercărilor.

Biserica Ortodoxă Română a reușit să îmbine jertfa Crucii cu speranța și bucuria Învierii, rămânând fidelă misiunii sale. În cadrul acestui eveniment solemn, Patriarhia Română, prin clerul și credincioșii săi, se roagă cu mulțumire Preasfintei Treimi, Maicii Domnului și tuturor sfinților pentru ocrotirea și binecuvântările revărsate asupra Bisericii și poporului român.

Un Prilej de Întărire în Credință

Acest centenar trebuie să ne întărească în credință și să ne îndemne la recunoștință față de cei care, prin jertfa lor, ne-au lăsat o moștenire sfântă, spre slava lui Dumnezeu și binele Sfintei Ortodoxii!

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *