Implementarea Proiectului „Riviera Tomis”
Discuțiile despre proiectul cunoscut sub numele de Șoseaua de coastă au început încă din perioada în care Radu Mazăre se afla la conducerea municipiului Constanța. Actuala administrație a preluat inițiativa și face eforturi pentru a-l realiza. Acest proiect este parte integrantă din viziunea de dezvoltare a Zonei Metropolitane Constanța, fiind inclus în portofoliul de proiecte al municipalității, conform strategiei integrate de dezvoltare urbană.
Primăria Constanța a alocat fonduri în buget pentru actualizarea documentației tehnico-economice a investiției. Cu toate acestea, primarul Vergil Chițac a afirmat că implementarea proiectului se confruntă cu obstacole legate de stabilitatea taluzului. „Costurile sunt semnificative, dar este o constantă. Este esențial să se finalizeze acest lucru într-un timp relativ scurt. Totuși, există o problemă majoră. Din perspectiva unui inginer, consolidarea taluzului este esențială. Comparativ cu acum 20 de ani, când a fost conceput acest proiect, taluzul nu mai are stabilitatea necesară din cauza pierderilor de apă din conductele subterane. Apa, canalizarea și termia au contribuit la pierderi de mii de tone pe oră înainte de începerea lucrărilor. Această apă a generat mișcări subterane, afectând stabilitatea taluzului în anumite zone. Așadar, nu se poate construi Șoseaua de coastă fără o consolidare corespunzătoare a taluzului. Vor fi necesare două proiecte: întâi consolidarea taluzului, apoi realizarea Șoselei de coastă”, a declarat primarul Chițac.
Dificultăți suplimentare în realizarea proiectului
Însă, problemele nu se opresc aici. „O altă dificultate este că actuala traseu al Șoselei de coastă intersectează proprietăți private. Taluzul este împărțit între Primărie, Apele Române și altele. Dacă drumul trece pe teren privat, se impune exproprierea acestuia. Ministerul Mediului a dat directive, iar de câțiva ani, Apele Române se află într-un proces cu proprietarii privați. Conform legii, taluzul și o zonă de zece metri de la coamă aparțin Statului Român. Nu pot să explic cum a ajuns taluzul în proprietatea unor persoane fizice. Procesul se concentrează pe stabilirea titlului de proprietate, iar până când acest lucru nu se rezolvă, Primăria nu poate colabora cu nimeni. Nu se poate avansa, deoarece, dacă terenul este al Statului, consolidarea trebuie să fie responsabilitatea Statului, nu a Primăriei. Din punctul meu de vedere, situația este foarte complicată”, a concluzionat Vergil Chițac.
Proiectul include o serie de intervenții, printre care construirea unui drum de legătură între Portul Tomis și stațiunea Mamaia, care va cuprinde o parte carosabilă, o pistă pentru biciclete, trotuare și zone verzi.
Proiect pentru Amenajarea Falezei și Îmbunătățirea Accesului la Plajă
Se propune o serie de lucrări destinate amenajării falezei, care vizează atât oprirea și staționarea autovehiculelor, cât și îmbunătățirea spațiilor verzi, a iluminatului public și a mobilierului urban. Proiectul include și construirea de căi de acces între partea superioară a falezei și plajă, precum și consolidarea versantului falezei.
Un alt obiectiv al inițiativei este creșterea atractivității economice și turistice a zonei prin modernizarea infrastructurii publice și îmbunătățirea mobilității urbane. De asemenea, se urmărește creșterea accesibilității și utilizării zonei de plajă, având în vedere și necesitățile persoanelor cu mobilitate redusă.
Proiectul va introduce noi perspective urbanistice, conform conceptului de „întoarcere a orașului cu fața spre mare”, contribuind astfel la revitalizarea zonei costiere.