Reprezentanții porturilor engleze solicită compensații de la guvern în cazul în care barierele comerciale cu Uniunea Europeană vor fi diminuate după Brexit.

Dobrogea Online
Moderator Dobrogea Online 223

0:00 Porturile din Marea Britanie cer despăgubiri guvernului laburist Reprezentanții porturilor britanice solicită despăgubiri din partea guvernului laburist, în eventualitatea în care executivul va ajunge la un acord pentru reducerea barierelor comerciale cu Uniunea Europeană. Această cerere intervine după ce porturile au fost nevoite să investească milioane de lire sterline în construcția de instalații de […]

0:00

Porturile din Marea Britanie cer despăgubiri guvernului laburist

Reprezentanții porturilor britanice solicită despăgubiri din partea guvernului laburist, în eventualitatea în care executivul va ajunge la un acord pentru reducerea barierelor comerciale cu Uniunea Europeană. Această cerere intervine după ce porturile au fost nevoite să investească milioane de lire sterline în construcția de instalații de control la frontieră, ca urmare a Brexit-ului.

Contextul cererii de despăgubire

Cererea de despăgubire coincide cu o situație financiară precară, în care cancelarul Rachel Reeves se pregătește să anunțe o deficiență bugetară de aproape 20 de miliarde de lire sterline. Reeves îi acuză pe conservatori de incapacitatea de a gestiona eficient finanțele publice. Asociația Porturilor Britanice (BPA) a transmis o scrisoare către miniștri, în care avertizează că membrii săi riscă pierderi semnificative din cauza investițiilor în puncte de control avansate, care ar putea deveni inutile dacă controalele asupra produselor din UE sunt eliminate.

Investițiile porturilor și impactul politicii comerciale

Scrisoarea adresată Biroului Cabinetului și Departamentului pentru Mediu, Alimentație și Afaceri Rurale subliniază că proprietarii de porturi au construit numeroase posturi de control costisitoare, la solicitarea guvernului. BPA a declarat că, deși un acord cu UE ar fi benefic, porturile nu ar trebui să suporte costuri repetate din cauza schimbărilor politice. Asociația a solicitat o discuție pentru a găsi modalități rezonabile de compensație pentru sector.

Provocările regimului de frontieră post-Brexit

Scrisoarea reflectă dificultățile întâmpinate în implementarea regimului de frontieră post-Brexit, care a fost marcat de întârzieri. Porturile au fost obligate să construiască noi instalații pentru a verifica produsele din UE, care anterior erau importate fără probleme prin piața unică a blocului. În timpul campaniei electorale, laburiștii s-au angajat să finalizeze un acord veterinar cu UE, menit să elimine „verificările inutile la frontieră” și să abordeze problema costurilor alimentelor.

Cheltuieli guvernamentale și subutilizarea instalațiilor

Guvernul britanic a investit 200 de milioane de lire sterline în gestionarea controalelor în 41 de porturi, în urma Brexit-ului. Cu toate acestea, porturile au raportat o subutilizare a noilor puncte de control, ceea ce le împiedică să perceapă taxe comercianților și să-și recupereze investițiile. De asemenea, s-a relatat că guvernul a avut inițial planuri de a nu implementa pe deplin controalele fizice asupra mărfurilor sosite pentru a evita aglomerarea camioanelor la graniță.

Mike Sellers, directorul Portsmouth International Port, a declarat că Departamentul pentru Mediu, Alimentație și Afaceri Rurale (Defra) a încurajat portul să construiască o instalație capabilă să proceseze un număr mare de mărfuri, însă incertitudinile comerciale persistă.

Controalele de Frontieră și Provocările Brexit-ului

În prezent, un punct de control dedicat verificărilor la frontieră realizează aproximativ 80 de controale pe zi. Acest punct de control necesită două acri de teren și un buget de 6 milioane de lire sterline din fondurile consiliului local pentru a opera eficient. De asemenea, se menționează că, în ultima perioadă, o unitate de frontieră din portul Poole, Dorset, a efectuat doar două controale sanitare de la implementarea noului regim de frontieră, conform informațiilor furnizate de BPA.

Formele posibile ale acordurilor comerciale

Discuțiile referitoare la acordurile comerciale post-Brexit sugerează că acestea ar putea lua diverse forme. Printre opțiunile discutate se numără un acord de tip „Noua Zeelandă”, care ar reduce parțial controalele, și un model „în stil elvețian”, ce ar putea elimina aproape întreaga birocrație, dar ar obliga Regatul Unit să respecte legislația Uniunii Europene și jurisdicția Curții Europene de Justiție.

Solicitările proprietarilor de porturi

Proprietarii de porturi au solicitat deja despăgubiri de la guvernul conservator, invocând întârzierile în implementarea controalelor post-Brexit. De asemenea, au fost prezentate planuri pentru o „frontieră digitală fără contact”, care ar putea reduce necesitatea punctelor de control la frontieră, după ce acestea vor fi construite.

Prioritățile Ministerului Mediului

Ministerul Mediului, Alimentației și Afacerilor Rurale (Defra) a declarat că protejarea biosecurității în Regatul Unit rămâne o prioritate esențială. Aceștia vor continua colaborarea cu punctele de control de la frontieră pentru a se asigura că acestea funcționează eficient și dispun de resursele necesare.

Distribuie acest articol