Proiecte Strategice pentru Modernizarea Portului Sulina
Administrația Zonei Libere Sulina, cu sprijinul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și al Consiliului Județean Tulcea, a demarat implementarea a două proiecte strategice finanțate din fonduri europene, destinate modernizării infrastructurii portuare și creării unui mediu favorabil dezvoltării economice și sustenabilității. Aceste inițiative, intitulate „Modernizarea Portului Sulina, Perimetrul I – Zona Liberă” și „Modernizarea Portului Sulina, Cap Mol – Bazin Maritim, Perimetrul II – Etapa I”, își propun să transforme Portul Sulina într-un hub logistic modern, deschis operatorilor economici din diverse sectoare.
Prin modernizarea și extinderea infrastructurii portuare, proiectele vor atrage investitori, generând noi oportunități economice și sociale pentru comunitatea locală. Estimările sugerează că aceste investiții vor crea aproximativ 300 de locuri de muncă permanente în Sulina, contribuind astfel la revitalizarea economică a regiunii.
Obiective și Beneficii Ale Proiectelor
Obiectivul principal al acestor proiecte este adaptarea infrastructurii portuare pentru a răspunde cererii tot mai mari de transport maritim și fluvial, îmbunătățind eficiența și siguranța operațiunilor. Pe termen lung, Administrația Zonei Libere Sulina intenționează să implementeze conceptul de Green Port, care va include soluții ecologice, cum ar fi instalarea de stații de cogenerare a energiei verzi și utilizarea hidrogenului ca și combustibil pentru o flotă navală sustenabilă. Aceasta va contribui semnificativ la reducerea emisiilor de carbon în zona protejată a Rezervației Biosferei Deltei Dunării.
Nod de Transbordare Strategic
Portul modernizat va deveni un nod de transbordare important între navele fluviale și maritime, având capacitatea de a sprijini nave cu un tonaj de până la 40.000 DWT. Aceasta va facilita transportul de mărfuri din România, Moldova și Ucraina către piețele din Africa, Orientul Mijlociu și Asia. Activitățile portului vor fi susținute de o rețea de transport de tip feeder, care va colabora cu porturile din Izmail, Reni, Giurgiulești, Galați și Brăila, asigurând o conectivitate optimă în regiunea Dunării.
Interes Crescut din Partea Companiilor
Având în vedere amplasarea strategică a portului și stabilitatea nivelului apelor Dunării maritime, un număr tot mai mare de companii din estul României, Republica Moldova și Ucraina și-au exprimat interesul de a utiliza Portul Sulina ca nod de transbordare pe termen lung. Estimările realizate în cadrul Studiului de Oportunitate BERD pentru Green Port Sulina indică faptul că, în următorii trei ani, portul va facilita transbordarea a peste 3 milioane de tone anual, generând astfel venituri semnificative din taxe portuare și de concesiune pentru Administrația Zonei Libere Sulina, precum și pentru Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați, aducând contribuții fiscale pentru autoritățile locale și naționale.
Impactul Asupra Comunității Locale
„Această investiție va transforma radical Sulina, aducând o nouă dinamică economică orașului. Modernizarea portului va atrage un flux crescut de mărfuri și, implicit, va stimula interesul pentru investiții în zonă”, a declarat un reprezentant al administrației. Este important de menționat că Sulina a dobândit statutul de oraș în secolul al XIX-lea, coincizând cu înființarea Comisiei Europene a Dunării, care a făcut din localitate un punct strategic pentru traficul fluvial european. Printre monumentele reprezentative ale orașului se numără Palatul Comisiei Europene a Dunării și Farul Vechi, simboluri ale perioadei de dezvoltare și importanță crescută pentru întreaga regiune.
Aceste proiecte sunt văzute ca o realizare majoră, nu doar pentru orașul Sulina, ci și la nivel național, având potențialul de a transforma portul într-un pol de dezvoltare economică.
Investiții Strategice pentru Sulina și Delta Dunării
Proiectele în derulare în Sulina au un impact pozitiv de lungă durată asupra comunității locale, oferind oportunități economice sustenabile și locuri de muncă. Horia Teodorescu, președintele Consiliului Județean Tulcea, a subliniat importanța acestor inițiative, evidențiind că acestea răspund nevoilor reale ale comunității, în timp ce se acordă o atenție deosebită protecției mediului. Teodorescu a afirmat că este posibil să se atingă un echilibru între modernizare și conservarea ecosistemului unic al Deltei Dunării.
Impactul Asupra Locurilor de Muncă
Dragoș Ioniță, directorul Administrației Zonei Libere Sulina, a comentat despre oportunitățile create de proiectele de transport fluvial din România. Aceste inițiative reprezintă o șansă semnificativă de dezvoltare pentru Sulina și regiunea Deltei Dunării. Ioniță a subliniat că implementarea acestor proiecte va genera locuri de muncă stabile, în special pentru tinerii care au părăsit zona în căutarea unor oportunități mai bune. Majoritatea locurilor de muncă existente în prezent sunt sezoniere și se concentrează pe turism, activitate ce se desfășoară doar 5-6 luni pe an. Noile investiții vor contribui la diversificarea economiei locale și la crearea unei dezvoltări durabile.
Finanțarea Proiectelor de Modernizare
Pentru modernizarea Perimetrului I al Administrației Zonei Libere Sulina, s-au alocat 87.587.053,94 lei din Programul Operațional Transport 2021-2027. De asemenea, pentru Perimetrul II, suma destinată este de 135.567.669,80 lei. Aceste fonduri vor susține dezvoltarea infrastructurii necesare pentru a sprijini creșterea economică a zonei.