Modificările aduse regimului taxelor judiciare de timbru
Legea nr. 268/2024, publicată în Monitorul Oficial pe 31 octombrie 2024 și intrată în vigoare pe 3 noiembrie 2024, aduce schimbări semnificative în ceea ce privește regimul taxelor judiciare de timbru, reglementat de OUG nr. 80/2013, precum și în domeniul ajutorului public judiciar, conform OUG nr. 51/2008.
Noutăți în privința restituirii taxelor
Printre modificările aduse de Legea nr. 268/2024 se numără introducerea unor noi situații în care se poate solicita restituirea taxelor judiciare. De asemenea, sunt revizuite modalitățile de calcul pentru anumite taxe, inclusiv cele referitoare la partajul judiciar, ceea ce va duce la o reducere semnificativă a costurilor pentru justițiabili.
Detaliile modificărilor
Conform noului text al art. 5 din OUG 80/2013, modificat de Legea 268/2024, se stipulează că:
„(1) În cazul partajului judiciar, cererile sunt supuse unei taxe de jumătate din cea stabilită conform art. 3 alin. (1), și se referă la:
- a) identificarea bunurilor supuse împărțelii, la valoarea acestora;
- b) creanțele între coproprietari, la valoarea acestora;
- c) raportul donațiilor, la valoarea bunurilor în cauză;
- d) reducțiunea liberalităților excesive, la valoarea părții de rezervă;
- e) partajul propriu-zis, la valoarea masei partajabile.
(2) Dacă cererile pentru partajul judiciar sunt formulate în cadrul aceleași acțiuni, se va aplica o singură taxă, calculată la cea mai mare valoare dintre acestea.
(3) Cererile pentru stabilirea calității de coproprietar sau moștenitor, precum și a cotei-părți se taxează cu 50 lei pentru fiecare persoană implicată.”
Reguli generale de taxare
Art. 3 alin. (1) al OUG 80/2013, care rămâne neschimbat, arată că acțiunile și cererile evaluabile în bani sunt taxate astfel:
- a) până la 500 lei – 8%, dar nu mai puțin de 20 lei;
- b) între 501 lei și 5.000 lei – 40 lei + 7% pentru suma ce depășește 500 lei;
- c) între 5.001 lei și 25.000 lei – 355 lei + 5% pentru suma ce depășește 5.000 lei;
- d) între 25.001 lei și 50.000 lei – 1.355 lei + 3% pentru suma ce depășește 25.000 lei;
- e) între 50.001 lei și 250.000 lei – 2.105 lei + 2% pentru suma ce depășește 50.000 lei;
- f) peste 250.000 lei – 6.105 lei + 1% pentru suma ce depășește 250.000 lei.
Astfel, se poate concluziona că cererile menționate la art. 5 pct. a)-e) din OUG 80/2013 vor fi taxate, de exemplu, cu 4% din valoarea bunurilor sau creanțelor, cu un minim de 10 lei pentru bunuri de până la 500 lei sau cu 3.052,5 lei + 0,5% din suma ce depășește 250.000 lei, pentru bunuri sau creanțe ce depășesc această valoare. În plus, se vor aplica 50 lei per coproprietar sau moștenitor pentru cererile ce vizează stabilirea calității de coproprietar sau moștenitor.
Modificări în Sistemul de Taxare pentru Partajul Judiciar
Recent, au fost aduse modificări semnificative în legislația referitoare la taxarea cererilor în materia partajului judiciar, prin actualizarea conținutului articolului 5 din OUG 80/2013. Această actualizare a generat schimbări importante în modul de calcul al taxelor, care merită o analiză atentă.
Compararea Modalităților de Calcul
Până la modificarea recentă, articolul 5 din OUG 80/2013 prevedea un sistem de taxare bazat pe o structură specifică. Astfel, cererile în materia partajului judiciar erau supuse unor taxe distincte, cum ar fi:
- 3% din valoarea bunurilor supuse împărțelii;
- 50 lei pentru fiecare coproprietar în stabilirea calității de coproprietar și a cotei-părți;
- 3% din valoarea creanțelor reciproce între coproprietari;
- 3% din valoarea bunurilor solicitate pentru raportare;
- 3% din valoarea părții de rezervă în cazul reducerii liberalităților excesive;
- 3% din valoarea masei partajabile pentru cererea de partaj propriu-zis.
În cazul în care cererile erau formulate în cadrul aceleași acțiuni, taxa era limitată la 5% din valoarea totală a masei partajabile.
Impactul Modificărilor
Cu toate că noua formulare a legii poate părea mai complexă la prima vedere, sumele percepute ca taxe pot fi considerabil mai mari comparativ cu sistemul anterior. Pentru a ilustra aceste diferențe, vom analiza două scenarii distincte, comparând rezultatele obținute sub vechea și noua reglementare.
Scenario 1: Succesiune cu Trei Moștenitori
În acest exemplu, masa succesorală include un imobil evaluat la 200.000 RON. Se solicită, prin aceeași acțiune, stabilirea moștenitorilor și a cotelor-părți, precum și partajul propriu-zis.
1. Conform vechii reglementări, având în vedere multiplele cereri, taxa ar fi fost calculată astfel:
Taxa judiciară de timbru = 5% x 200.000 RON = 10.000 RON
2. În conformitate cu noua reglementare, se va aplica o singură taxă, calculată în funcție de cea mai mare valoare, adică 200.000 RON. La această sumă se adaugă 50 RON pentru fiecare dintre cei trei moștenitori:
Taxa judiciară de timbru = 3.000 RON (3% din 200.000 RON) + 150 RON (50 RON x 3 moștenitori) = 3.150 RON
Concluzie
Diferențele în structura de taxare pentru cererile de partaj judiciar pot avea un impact semnificativ asupra costurilor totale suportate de moștenitori. Este esențial ca cei interesați să fie conștienți de aceste modificări pentru a putea anticipa și planifica mai bine cheltuielile asociate procesului de partaj.
Reducerea Taxelor Judiciare în Procesul de Partaj și Succesiune
Recenta revizuire a legislației a dus la o scădere semnificativă a taxelor judiciare de timbru, ceea ce se dovedește a fi un beneficiu considerabil pentru justițiabili. Un exemplu concret ilustrează această schimbare: pentru o cerere de partaj între cinci coproprietari referitoare la un imobil-teren evaluat la 500.000 RON, taxa de timbru conform vechilor reglementări era de 15.000 RON. În prezent, conform noilor prevederi, aceasta a fost redusă la 4.302,5 RON, ceea ce evidențiază o diferență notabilă.
Compararea Scenariilor de Taxare
În analiza comparativă a celor două metode de calcul, observăm că taxa de timbru stabilită conform legislației actuale reprezintă aproape un sfert din valoarea celei anterioare. De exemplu, în cazul unui bun de valoare mai mică, taxa a fost diminuată de la 1.200 RON la 902,5 RON, iar pentru alte bunuri, diferențele ajung la sume semnificative.
Restituirea Taxelor Judiciare
Legea nr. 268/2024 introduce, de asemenea, noi reglementări privind restituirea sumelor plătite ca taxe judiciare. Potrivit articolului 45 din OUG 80/2013, există situații în care sumele achitate pot fi returnate integral sau parțial, în special în cazurile în care pârâtul acceptă pretențiile reclamantului. Aceasta înseamnă că, în absența unei opoziții din partea coproprietarilor, se va restitui jumătate din taxa plătită, ceea ce reflectă eforturile reduse ale instanței în aceste cazuri.
Aspecte Notariale în Partaj și Succesiune
Taxele notariale pentru partaj și succesiune au fost, de asemenea, ajustate, fiind calculate în funcție de valoarea bunurilor. Conform normelor recente, pentru o masă de bunuri evaluată la 200.000 RON, onorariul notarial de bază începe de la 2.352 RON. Este important de menționat că onorariile practicate de notarii publici pot varia semnificativ, depășind adesea tarifele minime stabilite.
Concluzie
În concluzie, modificările legislative recente au dus la o reducere semnificativă a costurilor asociate proceselor de partaj și succesiune, făcând astfel justiția mai accesibilă. Aceste evoluții sunt esențiale pentru asigurarea unui acces echitabil la justiție și pentru îmbunătățirea experienței justițiabililor, apropiind costurile judiciare de cele notariale.
Accesibilitate sporită la instanțe pentru cererile de partaj
Recent, o serie de măsuri au fost implementate pentru a facilita accesul cetățenilor la instanțe, în special în ceea ce privește cererile de partaj. Aceste schimbări sunt menite să îmbunătățească situația multor persoane care, până acum, întâmpinau dificultăți în a-și soluționa problemele legale din cauza costurilor ridicate.
Astfel, noile reglementări permit un cost semnificativ mai mic pentru depunerea cererilor de partaj, ceea ce înseamnă că mai multe persoane pot beneficia acum de acest serviciu. Aceasta reprezintă o oportunitate importantă pentru cei care doresc să își rezolve disputele de patrimoniu într-un mod eficient și accesibil.
Prin urmare, cei interesați pot acum să se adreseze instanțelor cu încredere, având în vedere că sistemul judiciar devine tot mai deschis și mai accesibil pentru toți cetățenii.