Taxa auto pentru poluare vizează milioane de șoferi români
Milioane de șoferi din România se află în atenția autorităților din cauza unei taxe auto pentru poluare, care va fi inclusă în cererea de plată numărul 4 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Această cerere ar trebui să fie depusă în luna iunie. Ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, a declarat că măsura va avea un impact semnificativ, afectând peste opt milioane de mijloace de transport.
Angajamentele României în cadrul PNRR
România s-a angajat prin PNRR să impună taxe pe utilajele grele și pe mijloacele de transport poluante. Autoritățile trebuie să prezinte un plan detaliat până în luna iunie, când trebuie depusă cererea de plată, care are o valoare totală de 2,7 miliarde de euro. Jalonul este coordonat de Ministerul Transporturilor, iar neîndeplinirea acestuia poate costa România între 300 și 600 de milioane de euro din fonduri europene.
Detalii despre noua taxă
Ministrul Boloș a explicat că noua taxă pe poluare va intra în vigoare la 1 ianuarie 2026. Aceasta va afecta milioane de autoturisme și va avea un impact major, similar cu fosta taxă auto. În cadrul cererii de plată numărul 4, se preconizează și legea care va reglementa taxarea utilajelor grele în funcție de kilometrii parcurși și a vehiculelor poluante. Această lege va afecta un număr semnificativ de posesori de vehicule și va avea repercusiuni asupra bugetelor autorităților locale.
Destinația fondurilor obținute
O parte din fondurile strânse din această taxare vor fi alocate autorităților locale, în timp ce o altă parte va fi direcționată către Compania de Administrare a Infrastructurii, pentru întreținerea drumurilor. De asemenea, o lege adoptată în 2023 prevede că, începând cu 1 ianuarie 2026, rovinieta va fi aplicată doar vehiculelor ușoare, cu o greutate de până la 3,5 tone, iar posesorii vor plăti taxe diferite, în funcție de categoria vehiculului, clasa de poluare și durata de utilizare a drumurilor publice.
Modificări în sistemul de taxare
Legea stipulează că vehiculele grele vor fi taxate prin înmulțirea numărului de kilometri parcurși cu un tarif denumit TollRo, a cărui valoare urmează să fie stabilită de Ministerul Transporturilor până la sfârșitul lunii martie 2025. De asemenea, ministrul Sorin Grindeanu va trebui să stabilească și nivelul noii roviniete până la aceeași dată. Implementarea acestui sistem de taxare va necesita instalarea unui sistem de monitorizare și control, care se află în prezent în procedură de achiziție la Compania de Drumuri.
Contextul istoric al taxei auto
În trecut, România a avut o taxă auto care a fost ulterior transformată într-un timbru de mediu, plătit de șoferii vehiculelor poluante. Curtea Europeană de Justiție a obligat atunci guvernanții să restituie integral această taxă șoferilor, ceea ce a generat un impact bugetar de 6,5 miliarde de lei. În săptămânile următoare, o delegație a Comisiei Europene va vizita Bucureștiul pentru a discuta detalii legate de aceste măsuri.
Discuții privind implementarea Planului de Redresare și Reziliență al României
Guvernul condus de Marcel Ciolacu va purta discuții importante referitoare la progresele înregistrate în implementarea Planului de Redresare și Reziliență (PNRR) al României. Aceste întâlniri vor aborda în detaliu cererea de plată numărul trei, inclusiv problemele semnalate de comisia responsabilă, precum și stadiul cererii de plată patru.
Pe agenda discuțiilor se află și propunerile autorităților române pentru modificarea PNRR, care ar putea include o extindere a termenului limită pentru finalizarea anumitor investiții. Aceste aspecte sunt esențiale pentru asigurarea unei implementări eficiente și pentru atingerea obiectivelor stabilite prin acest plan de dezvoltare economică.