Taxa de timbru: definiție, costuri și persoanele responsabile de plată în cadrul cheltuielilor de judecată.

Dobrogea Online
Moderator Dobrogea Online 211

Sursa foto:

0:00

Responsabilitatea plății taxei de timbru în procesul judiciar

În cadrul unui litigiu, reclamantul este perceput în mod obișnuit ca persoana care trebuie să achite toate taxele asociate. Totuși, în practică, obligația de plată revine oricărei părți implicate în proces care depune o cerere, inclusiv în cazul cererilor reconvenționale, chiar dacă aceasta nu a intentat acțiunea inițială. În situațiile în care mai multe persoane acționează împreună, având ca obiect un drept sau o obligație comună, acestea sunt obligate să achite solidari taxa de timbru.

Legislația în vigoare prevede excepții pentru persoanele cu venituri reduse sau fără venituri, care pot solicita scutirea de la plata acestei taxe prin intermediul ajutoarelor publice judiciare.

Importanța taxei de timbru

Taxa de timbru este o cerință esențială pentru admisibilitatea oricărei cereri de chemare în judecată. Aceasta reprezintă contravaloarea serviciilor oferite de instanțe și este necesară pentru desfășurarea procesului judiciar. De regulă, acțiunile și cererile depuse la instanțe sunt supuse acestor taxe, care trebuie achitate înainte de a fi înregistrate, dovada plății fiind atașată cererii respective.

Deși principala regulă este de a efectua plata anticipat, instanțele pot oferi un termen de 10 zile pentru a permite plata sau completarea taxelor de timbru, în scopul evitării anulării cererilor de chemare în judecată, conform Codului de Procedură Civilă și Ordonanței de Urgență nr. 80 din 2013.

Calculul taxei de timbru

Ordonanța de Urgență nr. 80/2013 stabilește modalitatea de calcul pentru taxa de timbru în funcție de valoarea acțiunilor și cererilor evaluabile în bani, după cum urmează:

  • Până la 500 lei – 8%, dar nu mai puțin de 20 lei;
  • Între 501 lei și 5.000 lei – 40 lei + 7% pentru suma ce depășește 500 lei;
  • Între 5.001 lei și 25.000 lei – 355 lei + 5% pentru suma ce depășește 5.000 lei;
  • Între 25.001 lei și 50.000 lei – 1.355 lei + 3% pentru suma ce depășește 25.000 lei;
  • Între 50.001 lei și 250.000 lei – 2.105 lei + 2% pentru suma ce depășește 50.000 lei;
  • Peste 250.000 lei – 6.105 lei + 1% pentru suma ce depășește 250.000 lei.

Taxa judiciară de timbru variază în funcție de mai mulți factori, fiind necesar un calcul precis pentru a evita anularea cererii de chemare în judecată. Pentru a ajuta persoanele care doresc să inițieze un proces, a fost dezvoltat un calculator de taxă de timbru, care facilitează determinarea corectă a acestei taxe.

Restituirea taxei de timbru

Restituirea taxei de timbru reprezintă o procedură prin care persoanele implicate într-un proces pot solicita returnarea sumei achitate către stat. Conform OUG 80/2013, există anumite condiții și situații în care taxa plătită poate fi returnată. Cererea de restituire a taxei judiciare de timbru trebuie adresată instanței unde a fost introdusă acțiunea, iar după soluționarea acesteia, cererea se depune la autoritatea administrativ-teritorială care a încasat taxa. Dreptul de a face o astfel de solicitare este valabil timp de un an de la data apariției situației care justifică restituirea.

Taxele judiciare de timbru

În conformitate cu art. 3 din OUG 80/2013, există diferite tipuri de taxe judiciare aplicabile cererilor evaluabile în bani, care sunt stabilite în funcție de valoarea acestora. Printre acestea se numără:

  • Cererile de valoare redusă sunt taxate cu 50 lei, când valoarea nu depășește 2.000 lei, și cu 200 lei, atunci când depășește această sumă.
  • Cererile pentru ordonanța de plată sunt taxate cu 200 lei, indiferent de valoarea cererii.
  • Opoziția la somația europeană de plată este taxată cu 100 lei.
  • Cererile de evacuare din imobile ocupate fără drept sunt de asemenea taxate cu 100 lei.
  • Cererile formulate prin ordonanță președințială, care nu sunt evaluabile în bani, se taxează cu 20 lei. Dacă sunt evaluabile, taxa este de 50 lei pentru cereri sub 2.000 lei și 200 lei pentru cele ce depășesc această valoare.
  • Cererea pentru stabilirea și acordarea de despăgubiri pentru daunele morale se taxează cu 100 lei.
  • Cererea pentru despăgubiri civile din vătămări fizice sau psihice este, de asemenea, taxată cu 100 lei.
  • Cererea de constatare a existenței sau inexistenței unui drept nepatrimonial se taxează cu 100 lei.
  • Cererea de anulare sau constatare a nulității unui act juridic nepatrimonial este taxată cu 100 lei.
  • Cererea privind dreptul de folosință a bunului închiriat sau arendat, fără a implica sume de bani, se taxează cu 100 lei.
  • Cererea pentru acțiuni în grănițuire este taxată cu 100 lei.
  • Cererea de încuviințare a executării silite, pentru fiecare titlu executoriu, se taxează cu 20 lei.
  • Cererea de suspendare a executării silite, inclusiv a celei provizorii, este taxată cu 50 lei.
  • Cererea de contestare a executării silite se taxează cu 100 lei dacă obiectul executării nu este evaluabil în bani, iar în caz contrar, taxa se stabilește în funcție de valoarea bunurilor contestate, fără a depăși 1.000 lei.

Taxe pentru diverse cereri legale

Începând cu anul curent, au fost stabilite taxe specifice pentru diferite cereri adresate instanțelor de judecată. Aceste taxe variază în funcție de natura și valoarea cererilor, după cum urmează:

Taxe pentru executări silite

Întoarcerea executării silite este supusă unei taxe de 50 lei dacă valoarea cererii nu depășește 5.000 lei. În cazul cererilor cu o valoare mai mare de 5.000 lei, taxa se ridică la 300 lei.

Cererile de hotărâri judecătorești

Cererile prin care părțile solicită instanței pronunțarea unei hotărâri care să confirme înțelegerea părților, inclusiv cele rezultate din acorduri de mediere, se taxează cu 20 lei.

Măsuri asigurătorii

În general, cererile legate de măsurile asigurătorii sunt taxate cu 100 lei.

Contestații și plângeri

Contestația privind tergiversarea procesului și plângerea împotriva încheierii de soluționare a contestației sunt supuse unei taxe de 20 lei.

Cererile pentru partide politice

Cererile de înregistrare a partidelor politice sau pentru modificarea statutului acestora implică o taxă de 300 lei.

Organizații și asociații

Cererile pentru dobândirea personalității juridice de către organizațiile prevăzute în Legea dialogului social 62/2011 se taxează cu 200 lei. De asemenea, cererile similare pentru asociații fără scop lucrativ, fundații, uniuni și federații sunt taxate cu 100 lei.

Drepturi de autor și invenții

Cererile pentru recunoașterea dreptului de autor și a drepturilor conexe, precum și cele legate de constatarea încălcării acestor drepturi și repararea prejudiciilor, sunt taxate cu 100 lei. De asemenea, cererile referitoare la recunoașterea calității de inventator sau titular de brevet se taxează tot cu 100 lei.

Cereri neevaluabile și insolvență

Cererile neevaluabile în bani privind drepturile conferite de marcă, desene și modele industriale sunt supuse unei taxe de 300 lei. Acțiunile și cererile introduse în temeiul Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenței se taxează cu 200 lei.

Divorț și probleme familiale

Cererile de divorț convenit de soți, în baza prevederilor legale, sunt taxate cu 200 lei, în timp ce divorțurile întemeiate pe alte motive sunt supuse unor taxe variind de la 50 lei la 100 lei, în funcție de circumstanțe. Cererile legate de stabilirea locuinței copilului și autoritatea părintească se taxează cu 20 lei fiecare.

Despăgubiri și contestații administrative

Cererile cu caracter patrimonial, care solicită repararea pagubelor cauzate prin acte administrative, se taxează cu 10% din valoarea pretinsă, dar nu mai mult de 300 lei. Contestațiile împotriva deciziilor Colegiului director al Camerei Notarilor Publici sau ale Consiliului Uniunii Notarilor Publici sunt supuse unei taxe de 100 lei.

Aceste taxe reflectă complexitatea și natura diversificată a cererilor legale, având ca scop eficientizarea proceselor judecătorești.

Taxele pentru cereri și acțiuni judiciare

În conformitate cu reglementările legale, diverse cereri și acțiuni judiciare sunt supuse unor taxe specifice. Iată o prezentare generală a acestora:

Taxe pentru cereri notariale și executor judecătoresc

Cererile de îndeplinire a unui act notarial sunt taxate cu 20 lei. De asemenea, cererile destinate soluționării conflictelor de competență între birourile executorilor judecătorești se taxează, similar, cu 20 lei.

În cazul plângerilor formulate împotriva refuzului executorului judecătoresc de a-și îndeplini atribuțiile legale, taxa este, de asemenea, de 20 lei. Cererile pentru supralegalizarea semnăturii și a ștampilei executorului judecătoresc sunt supuse aceleași taxe.

Taxe pentru plângeri și acțiuni în materia contravențiilor

Plângerile împotriva procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției, precum și căile de atac împotriva hotărârilor pronunțate în acest context, se taxează cu 20 lei.

Taxe pentru cererile în materie de carte funciară

Acțiunile și cererile în materie de carte funciară, care nu contestă fondul dreptului, sunt taxate cu 50 lei. Cererea pentru înregistrarea asociațiilor de proprietari, de locatari sau mixte, precum și apelul împotriva încheierii judecătorului-delegat, sunt taxate cu 20 lei.

Taxe pentru supralegalizări și autorizații

Cererile pentru supralegalizarea înscrisurilor sau copiilor de pe înscrisuri, adresate Ministerului Justiției pentru utilizare în străinătate, sunt supuse unei taxe de 10 lei pentru fiecare înscris sau copie. Cererile pentru autorizarea traducătorilor și interpreților, adresate Ministerului Justiției, se taxează cu 300 lei.

Taxe pentru apeluri și recursuri

Cererile de apel împotriva hotărârilor judecătorești sunt taxate cu 50% din:

  • taxa datorată pentru cererea sau acțiunea neevaluabilă în bani, soluționată de prima instanță, dar nu mai puțin de 20 lei;
  • taxa datorată la suma contestată, în cazul cererilor și acțiunilor evaluabile în bani, dar nu mai puțin de 20 lei.

Recursul împotriva hotărârilor judecătorești se taxează, în general, cu 100 lei. De asemenea, contestația în anulare și cererea de revizuire sunt taxate cu 100 lei pentru fiecare motiv de revizuire invocat.

Precizări legale

Conform Legii 190 din 2018, articolul 7, activitatea jurnalistică beneficiază de exonerări de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, cu condiția menținerii unui echilibru între libertatea de exprimare și protecția datelor personale. Informațiile prezentate sunt de interes public și sunt extrase din surse publice accesibile.

Distribuie acest articol