Premiera spectacolului „Teatro Lúcido la Malul Infinitului” la Teatrul de Stat Constanța
Premiera oficială a spectacolului „Teatro Lúcido la Malul Infinitului”, regizat de Radu Afrim, va avea loc sâmbătă, 5 aprilie 2025, la ora 19:00. Acesta reprezintă al treilea spectacol realizat de Afrim la Teatrul de Stat Constanța, după „Inimi cicatrizate” de Max Blecher (2006) și „Seaside Stories”, un colaj de proze românești contemporane (2022). „Seaside Stories” a adus Teatrului de Stat Constanța două premii UNITER, inclusiv Premiul pentru Cel mai bun spectacol al anului 2022, și patru nominalizări UNITER.
Cu un umor dureros, Radu Afrim abordează, cu luciditate, intoleranțele și problemele contemporane, precum și metodele, oricât de extravagante, prin care oamenii încearcă să facă față traumelor, anxietăților și depresiei generate de vremurile dificile pe care le trăiesc. O frază semnificativă din textul lui Afrim, „Uneori oleacă de kitsch te ține pe loc dacă simți că ai luat-o cu mult înaintea semenilor tăi, ca aspirații și idealuri”, poate fi considerată o cheie de interpretare a (auto)ironiei ludice din acest spectacol.
Radu Afrim a declarat într-un interviu televizat, după cele trei avanpremiere din weekendul precedent: „În primul rând am mizat pe energia acestei trupe tinere, extraordinare din Constanța. Când ajungi la o trupă ca asta, e păcat să tai din energia lor și să vii cu alt tip de discurs. Mă bucur că, la vârsta mea, încă pot să țin pasul cu acești actori foarte tineri. Chiar și cei mai maturi sunt extrem de implicați în ceea ce fac.”
Distribuția spectacolului este formată din actorii Andrei Bibire, Theodor Șoptelea, Ștefan Mihai, Cristiana Luca, Ecaterina Lupu, Lana Moscaliuc, Cătălin Bucur, Anais Agi-Ali, Liliana Cazan, Iulian Enache, Dana Dumitrescu, Nina Udrescu, Costinel Antone și Cosmin Conțolencu (figurație). Textul spectacolului îi aparține lui Radu Afrim și include și trei proze contemporane românești, semnate de Adriana Bittel, Bogdan Răileanu și Doina Ruști. Radu Afrim a creat, de asemenea, universul sonor al spectacolului.
Scenografia este realizată de Irina Moscu, care a creat și grafica afișului, iar coregrafia este concepută și coordonată de Flavia Giurgiu. Cristian Niculescu se ocupă de lighting design. Filmările și montajele video sunt realizate de Andrei Dermengiu, care este și regizorul tehnic al spectacolului. Echipa tehnică include operatorul de lumini și video Alexandru Bibere, operatorii de sunet Teodor Besoiu și Mirel Hagiu, asistentul de regie Tudor Cioboteanu, producătorul delegat Alexandra Babă, sufleurul Claudia Mihuț și asistentul stagiar Tudor Licu.
Spectacolul nu este recomandat persoanelor sub 16 ani.
Despre Radu Afrim
Radu Afrim este recunoscut ca unul dintre cei mai apreciați și inovatori regizori români, având la activ o abordare neconvențională a dramaturgiei și interpretări originale ale textelor pe care le montează. Indiferent de alegerea sa, fie că optează pentru texte contemporane, pentru care are o evidentă predilecție, fie pentru lucrări clasice sau scenarii proprii, creațiile lui Radu Afrim includ zeci de spectacole și premii, printre care nu mai puțin de trei premii UNITER pentru Cea mai bună regie.
Bună regie: O carieră remarcabilă în teatru
Teatrul „Toma Caragiu” din Ploiești a fost gazda unor producții de succes, precum „Plastilina” în 2006 și „megaJoy” la Teatrul Odeon din București în 2007. De asemenea, „Tihna”, prezentată la Teatrul Național Târgu-Mureș – Compania „Tompa Miklós” în 2016, a fost bine primită. Recunoașterea internațională a venit rapid, iar în 2008, spectacolul „Mansarde à Paris/Les détours de Cioran” după un text de Matei Vișniec a câștigat premiul Coup de Coeur de la Presse la Festivalul „Off” de la Avignon. În plus, a obținut Marele Premiu al Festivalului Grange de Dorigny din Lausanne, Elveția, timp de doi ani consecutivi.
Dintre spectacolele remarcabile care au fost prezentate pe scenele din București și din întreaga țară, se numără: „De ce fierbe copilul în mămăligă” după Aglaja Veteranyi (2003), „Pasărea retro se lovește de bloc și cade pe asfaltul fierbinte” de Radu Afrim (2017), „Pădurea spânzuraților”, adaptare după romanul lui Liviu Rebreanu (2018), „Trei surori”, un scenariu (ne)firesc liber după A.P. Cehov (2019), „Inimă și alte preparate din carne” de Dan Coman (2020), „Orașul cu fete sărace” după Radu Tudoran (2020), „La câțiva oameni distanță de tine” de Dan Coman (2024), „Trilogia memoriei” de Arne Lygre (2024), „Zi de bucurie” de Arne Lygre (2024) și „Casa dintre blocuri” de Radu Afrim (2025).
În perioada 2013-2015, Radu Afrim a ocupat funcția de director al Galei Tânărului Actor (Gala HOP).
Irina Moscu: O artistă interdisciplinară
Irina Moscu este o artistă cu multiple talente, având o formare inițială în arhitectură și design grafic. Interesele sale s-au extins către scenografie, design de costume, instalații artistice, artă performativă și regie de teatru. Primele sale colaborări au fost în cadrul teatrului independent, dar a reușit să lucreze și cu teatre importante din România și din Europa.
În ultimii ani, Irina a creat și interpretat lucrări proprii la Muzeul Național de Artă Contemporană și în diverse festivaluri de teatru, iar recent a început să regizeze. Cel mai nou spectacol al său, „aici. melancolia”, este rezultatul unei colaborări internaționale elaborate. În 2021, Irina a fost distinsă cu Premiul Gopo pentru cea mai bună scenografie în filmul „Tipografic majuscul”, regizat de Radu Jude. Proiectele sale recente au fost nominalizate pentru cele mai bune decoruri și design de costume de către Uniunea Teatrală din România și Asociația Criticilor de Teatru din Ungaria.
Irina a obținut numeroase premii și nominalizări, inclusiv Premiul Ordinului Arhitecților din România, consolidându-și astfel statutul de artist multidisciplinar proeminent în peisajul cultural contemporan.
Flavia Giurgiu: O prezență constantă în arta performativă
Flavia Giurgiu este o artistă activă în domeniul teatrului, dansului și artei performative, având o carieră diversificată atât în țară, cât și peste hotare. Colaborează cu teatre, muzee și spații culturale independente, lucrând alături de artiști de renume național și internațional. Este autoarea propriilor performance-uri și se ocupă de coregrafia și mișcarea scenică pentru spectacolele în care este implicată.
Cu studii în actorie și dans contemporan, Flavia își concentrează cercetările artistice asupra diverselor modalități de existență în spațiul performativ contemporan.
Cristian Niculescu: Lighting designer inovator
Cristian Niculescu este un artist multidisciplinar recunoscut mai ales pentru creațiile sale ca lighting designer. Absolvent al UNATC, a început studiile la secția de actorie, continuându-le în domeniul designului de lumini.
Interesul pentru designul luminii și sunetului
După finalizarea masteratului în Light and Sound Design, zona de interes s-a concentrat pe crearea luminii, designul sunetului și multimedia, având aplicații în spectacolele de teatru și dans, precum și în instalații performative și multimedia. Această pasiune pentru tehnologie este îndreptată spre amplificarea și transmiterea mesajului artistic, căutând mereu modalități de a integra întreaga lucrare în prezentarea destinată publicului.
Colaborări și proiecte remarcabile
Pe parcursul celor peste 14 ani de activitate, a colaborat cu nume mari din domeniu, precum Radu Afrim, Diana Mititelu, Theodor-Cristian Popescu, Gianina Cărbunariu, Andrei Șerban, Botond Nagy, Alexandru Dabija, Răzvan Mazilu, David Schwartz, Sânziana Stoican, Nicoleta Esinencu și Eugen Jebeleanu, printre alții.
Recunoaștere și nominalizări
Unul dintre cele mai recente proiecte la care a contribuit, intitulat Orașe în transformare, realizat de Dorin Ștefan Adam și Laurian Ghinițoiu, a fost nominalizat la Premiul Mies van der Rohe, un prestigios premiu al Uniunii Europene pentru arhitectură contemporană, la categoria Instalații efemere. De asemenea, în anii 2024 și 2025, a obținut nominalizări pentru „Cel mai bun lighting design” la Gala Premiilor UNITER, cea din 2025 fiind pentru spectacolul Casa Bernardei Alba, regizat de Diana Mititelu.