Un nou sistem de scanare cu raze X a devenit operațional la Vama Siret, cea mai mare de la granița cu Ucraina, care a fost echipată cu un scaner fix pentru autocamioane.

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Anunț privind implementarea unui nou sistem de scanare la Biroul vamal de frontieră Siret

Ministerul Finanțelor și Autoritatea Vamală Română au anunțat activarea unui nou sistem de scanare cu raze X destinat controlului autoturismelor, localizat la Biroul vamal de frontieră Siret. Acesta reprezintă primul sistem fix dedicat autocamioanelor din România, parte a strategiei naționale de modernizare a infrastructurii vamale, menită să asigure o gestionare eficientă a fluxurilor de mărfuri și să întărească măsurile de combatere a contrabandei și fraudei la granițele naționale.

Pe lângă acest nou sistem, în 2024 au fost operaționalizate alte trei unități de scanare în birourile vamale de frontieră Albița și Giurgiulești. Biroul vamal de frontieră Siret, cel mai mare punct de comunicație cu Ucraina, va beneficia de două echipamente noi de scanare în acest an. Pe lângă cel recent instalat pentru autocamioane, până la sfârșitul lunii decembrie 2024, va fi instalat și un sistem de scanare cu raze X pentru autoturisme, capabil să efectueze peste 500 de scanări într-o singură zi.

Ministrul Marcel Boloș a subliniat că fiecare nou scaner instalat contribuie la îmbunătățirea eficienței controalelor și la modificarea comportamentului celor care încearcă să evite legea. „Odată ce toate cele 26 de scanere din proiectul nostru vor fi operaționale, vom observa o îmbunătățire semnificativă a capacității României de a controla fluxurile comerciale și de a proteja granițele împotriva contrabandei și fraudelor,” a declarat acesta. Aceste măsuri vor transforma complet imaginea controlului vamal, făcându-l mai rapid, eficient și sigur, ceea ce va contribui la protejarea economiei naționale și la susținerea veniturilor bugetare.

Beneficiile noului sistem de scanare

Noul echipament de scanare va facilita fluidizarea traficului la punctul de trecere transnațional de pe frontiera de nord a României, DN2 (E85), în județul Suceava. Proiectul este parțial finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) și parțial din bugetul de stat. Datorită acestor scanere, controlul vamal va deveni mai rapid și mai riguros pentru bunurile transportate în camioane, dar și pentru cele din mijloacele de transport persoane.

De asemenea, această tehnologie permite inspectarea containerelor și a interiorului coletelor sau bagajelor fără a fi necesară deschiderea acestora. Selecția pentru controlul prin scanare se va face pe baza analizei de risc realizate de autoritatea vamală.

Importanța Biroului vamal de frontieră Siret

Biroul vamal de frontieră Siret este cel mai mare dintre cele șase birouri vamale de pe frontiera de nord a României cu Ucraina, înregistrând zilnic peste 600 de camioane. Conform Master Planului General de Transport al României, acest punct de trecere se află printre cele mai importante 10 din țară, având un rol strategic atât pentru România, cât și pentru Uniunea Europeană. În acest context, pentru a aduce acest birou la standarde europene, au fost investite peste 10 milioane de euro în modernizare, parte din Programul Operațional Infrastructură Mare.

Modernizarea Controlului Vamal în România

Recent, a fost implementat un nou sistem de scanare cu raze X în cadrul biroului vamal, destinat verificării camioanelor de transport greu. Aceasta reprezintă o etapă semnificativă în eficientizarea procesului de control vamal. Marcel Mutescu, președintele Autorității Vamale Române, a subliniat importanța acestei inițiative, menționând că scanerul operaționalizat astăzi este primul de acest tip, permițând o verificare rapidă și eficientă a vehiculelor comerciale.

În plus, Autoritatea Vamală Română planifică să instaleze un alt sistem de scanare cu raze X până la sfârșitul anului 2024, destinat controlului autoturismelor. Aceste măsuri fac parte dintr-un program mai amplu care urmărește îmbunătățirea calității controlului vamal și reducerea timpului de așteptare la trecerea frontierei.

Este important de menționat că acest proiect se desfășoară cu un buget de peste 100 de milioane de euro, finanțarea fiind asigurată din surse variate, inclusiv din bugetul național, Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și fonduri europene nerambursabile.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *