USR Contesta Decizia BEC privind Renumărarea Voturilor
Uniunea Salvați România (USR) a înaintat o contestație la Curtea de Apel București, contestând decizia Biroului Electoral Central (BEC) de a renumăra voturile din toate secțiile de votare din țară. USR solicită anularea acestei decizii și suspendarea ei până la soluționarea cauzei. De asemenea, formațiunea cere instanței să scurteze termenele procedurale, astfel încât atât contestația, cât și un eventual recurs să fie soluționate înainte de 6 decembrie, dată la care, conform calendarului electoral, ar trebui să înceapă votul în străinătate pentru turul II al alegerilor prezidențiale.
„Ceea ce se întâmplă zilele acestea, cu decizia total nejustificată de renumărare a tuturor voturilor din țară, în loc să fi fost validate rezultatele primului tur și să înceapă campania pentru al doilea tur, este un abuz uriaș, un atac direct la democrația din România și la votul oamenilor. Ne opunem acestui abuz cu legea în mână, așa cum am făcut-o de fiecare dată. Nu putem asista pasivi la încercarea disperată a celor care nu știu să piardă de a manipula rezultatul alegerilor astfel încât un anumit candidat să fie favorizat. Tocmai astfel de demersuri adâncesc neîncrederea oamenilor în funcționarea instituțiilor statului și încurajează extremismul. Toți oamenii de bună credință trebuie să se coalizeze în apărarea regulilor, a legilor și a democrației”, a declarat purtătoarea de cuvânt a USR, Cristina Prună.
Argumentele USR împotriva deciziei BEC
USR subliniază că decizia BEC nr. 205D/28 noiembrie 2024 este considerată „nelegală și trebuie să fie anulată” din mai multe motive. Unul dintre argumentele invocate este că solicitarea Curții Constituționale (CCR) de reverificare și renumărare a tuturor buletinelor de vot „este în afara prevederilor legale”.
În cererea sa, Cristian Terheș a invocat continuarea campaniei electorale în afara perioadei permise, vicii în consemnarea rezultatelor din trei secții de votare dintr-un total de 19.000, precum și faptul că numărul voturilor nule (223.132 voturi nule) ar fi disproporționat în raport cu diferența de voturi dintre candidații clasați pe primele trei locuri. Totuși, o simplă verificare a proceselor verbale disponibile pe site-ul Autorității Electorale Permanente arată că aspectele sesizate nu se confirmă.
Referitor la voturile nule, o comparație cu alte scrutine evidențiază că procentul acestora din numărul total de voturi „este acum considerabil mai mic” (2,36% la turul I al prezidențialelor față de 5,17% la alegerile europarlamentare din iunie 2024 și 2,88% la localele din aceeași lună). De asemenea, USR menționează că aspectele legate de continuarea campaniei electorale ar trebui sancționate cu amendă contravențională și nu reprezintă fraudă în sensul legii. Astfel, CCR avea opțiunea legală de a solicita BEC informațiile necesare, fără a impune o verificare extinsă a tuturor celor 9.000.000 de buletine de vot.
USR conchide că decizia BEC „a fost aprobată în afara cadrului legal”, subliniind nevoia de respectare a regulilor și a legislației în vigoare în procesul electoral.
Decizii BEC privind renumărarea voturilor
Conform unui comunicat oficial, renumărarea voturilor dintr-o secție de votare sau refacerea centralizării voturilor poate fi realizată doar în cazul în care se constată erori sau neconcordanțe în datele din procesele verbale. Este important de menționat că Biroul Electoral Central (BEC) nu a primit contestații și a aprobat procesul verbal referitor la rezultatul alegerilor. După aprobarea acestuia, nu mai există un cadru legal pentru a solicita renumărarea voturilor.
Termenele și legalitatea acțiunilor BEC
Un alt aspect semnalat este că termenele stabilite de BEC contravin prevederilor Hotărârii de Guvern 1061/2024, care reglementează acțiunile necesare pentru alegerea președintelui României în anul 2024. Decizia BEC stipulează că operațiunea de reverificare a rezultatelor ar trebui să fie finalizată până la 1 decembrie, ora 22:00. În contrast, HG 1061/2024 prevede că alegerile trebuie validate și rezultatele publicate până la 28 noiembrie 2024, pentru a permite începerea campaniei electorale pentru al doilea tur de scrutin pe 29 noiembrie.
Îngrijorări legate de corectitudinea renumărării
Formațiunea USR a subliniat că nu există garanții cu privire la corectitudinea procesului de renumărare, având în vedere că nu se poate asigura că nu au existat intervenții asupra buletinelor de vot în timpul preluării, transportului sau după predare. Aceste buletine au fost transportate la tribunal sau au rămas în birourile județene sau în consulate în cazul votului din străinătate. De asemenea, decizia BEC prevede renumărarea voturilor care au fost găsite în saci cu sigilii rupte, ceea ce ridică și mai multe semne de întrebare cu privire la integritatea procesului.
Provocările logistice ale renumărării voturilor
Se remarcă și faptul că numărarea inițială a fost efectuată de peste 100.000 de persoane, sub supraveghere audio-video, în peste 20.000 de secții de votare. La renumărare, fiecare birou electoral județean va trebui să verifice, renumereze și consemneze aproximativ 200.000 de voturi, ceea ce reprezintă un volum de muncă de 200 de ori mai mare, într-un timp foarte scurt. Acest lucru se traduce în necesitatea de a verifica și procesa peste 4.300 de voturi pe oră, fără pauze, timp de două zile, pentru a respecta termenele impuse de BEC. În plus, renumărarea va avea loc fără înregistrare audio-video și în absența reprezentanților partidelor care nu sunt membri ai birourilor electorale, a observatorilor și a jurnaliștilor.